onsdag 2 april 2008

robedoor - closer to the cliff

cd @ interregnum records | köp skivan här


robedoor, om några, är en sonisk foliant.

jag har alltid varit lika förtjust i aquarius records beskrivning av robedoor som jag varit i robedoor (det vill säga: en hel del):
robedoor is the duo of alex: slime, knives and distortion, and notnotfun label head honcho britt on fire, howls and cloaks...
hmmm... but what does all that mean, sonically? well, precisely what you might imagine. a blackened drone drenched world of slime and knives and fire, dense clouds of distorted howls, a thick cloak of fuzz and buzz wrapped around the proceedings like a thick, well, cloak!

så... efter att ha sköljt över världen (bokstavligt talat, för tematisk konsekvens) med en mängd 7”, 12”, cd-r och kassetter har robedoor börjat pressas på cd (detta är det andra albumet tror jag, där det första bör vara rancor keeper släppt av release the bats) med potential att nå ut till betydligt fler lyssnare, vilket är väldigt bra (det är ändå, tyvärr, ganska begränsade upplagor det rör sig om: den här finns i 300 exemplar).
det råder någon form av allmänt konsensus om att closer to the cliff är en av höjdpunkterna i robedoors bakkatalog, och trots att det enda man egentligen behöver veta är att robedoor inte blivit sämre med tiden så har jag tagit det på mig att rada upp några stödord för att förklara hur closer to the cliff kan uppfattas. varsågoda!

x z y

våg vågen vågor subst.
böljande (regelbunden) rörelse i vatten mm, bölja (även bildligt "plötslig, stark ökning")

underjordisk underjordiskt underjordiska adj.
som ligger el. sker under jorden (bildligt "hemlig")

djup djupt djupa adj.
som har stort avstånd till botten; som går långt ner eller in

rymd rymden subst.
volym

(för mer robedoor rekommenderar jag unsummoning (cd-r, not not fun records) och grim kingdom (cd-r, foxglove)).

Inga kommentarer: